Les lauréats pour les Grands Prix du tourisme canadien, présentés par The Toronto Star
Quatorze organisations et individus ont été récompensés le 24 novembre dernier par l'Association de l'industrie touristique du Canada (AITC) dans le cadre des Grands prix du tourisme canadien, présentés par le quotidien The Toronto Star.
Les lauréats de 2011 sont :
Le Prix de l'entreprise de l'année, présenté par Air Canada
Le Prix de la petite ou moyenne entreprise de l’année, présenté par Hilton Worldwide
Le Prix de la nouvelle entreprise de l’année, présenté par Hotels & Villégiatures Delta
Le Prix de l’innovateur de l’année, présenté par Deloitte
Le Prix de la campagne de commercialisation de l’année, présenté par Fairmont Hotels & Resorts
Le Prix de l’entreprise partenaire de l’année
Le Prix de l’événement de l’année, présenté par le Metro Toronto Convention Centre
Le Prix de l’initiative en médias sociaux de l'année, présenté par WestJet
Le Prix du tourisme durable, présenté par Parcs Canada
Le Prix national pour le tourisme culturel
Le Prix pour l’excellence en développement des ressources humaines, présenté par le CCRHT
Le Prix de l’expérience touristique de l’année
Le Prix du citoyen corporatif de l’année de Via Rail Canada
Le Prix de l’employé(e) de l’année, présenté par InterContinental Hotels Group
Le prix pour l'ensemble des réalisations
présenté par Tourism Toronto
- Sénatrice Nancy Greene Raine et Al Raine
A propos des lauréats de 2011
Le prix de l'entreprise de l'année, présenté par Air Canada
Décerné à l’entreprise touristique qui manifeste les pratiques exemplaires de l’industrie dans tous les aspects de ses opérations, et qui s'avère donc un modèle d’excellence générale en affaires dans l’industrie touristique.
Canada’s National Tower has achieved a remarkable legacy as icon, landmark, engineering marvel, world-class tourist destination and one of Canada’s most celebrated and visited attractions. In 2011 the CN Tower turned 35 and launched EdgeWalk, the most extreme experience in its history. As an enduring symbol of Canada’s awe-inspiring experiences, the Tower’s continued investment in upgrades and enhancements ensure a leading edge facility with innovative experiences that continue to attract visitors, placing Toronto and Canada on the world stage and reinforcing CN Tower as a must see.
Le Prix de la petite ou moyenne entreprise de l’année, présenté par Hilton Worldwide
Décerné à l’entreprise touristique (comptant moins de 20 employés) qui manifeste les pratiques exemplaires de l’industrie dans tous les aspects de ses opérations, et qui est donc un exemple d’excellence générale en affaires dans l’industrie touristique.
Meridian Reservation Systems (Niagara Falls, ON)
Meridian Reservation Systems provides technological, management, and marketing solutions for the global hospitality, tourism, and leisure industries. Owner John Pinter founded Niagara Central Reservations in 1999, developing over the next decade one of the most sophisticated on-line reservation systems for the tourism industry. Meridian has since expanded to a client base of 21 DMOs across Canada and the US, including Tourism Toronto, Quebec City, Ottawa Tourism, Banff Lake Louise, Calgary, Dawson City and more.
Le Prix de la nouvelle entreprise de l’année, présenté par Hotels & Villégiatures Delta
Décerné à une entité qui a fait preuve d’innovation, d’ingéniosité, de diligence et de persévérance pour établir une nouvelle entreprise vigoureuse, viable et prospère dans le secteur du tourisme.
Ottawa Convention Centre (Ottawa, ON)
The Ottawa Convention Centre, an iconic addition to Ottawa’s tourism infrastructure, opened on time and on budget on April 12, 2011 to launch a new and unprecedented era in the meetings and conventions sector in Canada’s Capital, with triple the space of the former Ottawa Congress Centre. The economic impact generated from events taking place at the new OCC will touch a broad range of sectors, and will support a vibrant “Visitor Economy” - the likes of which Ottawa has never enjoyed before. Not only do convention delegates meet at the new OCC; history, functionality, beauty and environmental responsibility meet there as well.
Le Prix de l’innovateur de l’année, présenté par Deloitte
Décerné à l’entreprise ou l’organisme touristique qui met au point le nouveau produit, service ou processus touristique le plus novateur ou encore la nouvelle approche la plus novatrice d’un produit, service ou processus touristique existant et qui a une incidence positive sur un l’entreprise touristique ou sur l’industrie touristique dans son ensemble.
Stonehammer Geopark (Saint John, NB)
Stonehammer Geopark is North America’s first UNESCO-recognized Geopark. Centered in Saint John, the park includes 60 significant geological and fossil locales, spread out over 2500 square kilometers in southern New Brunswick, 12 of which are accessible to the public. It connects people to the earth in a meaningful way through walking, kayaking, hiking, interpretive walks, and other experiences. The project is a unique example of the community leading an effort to support the visitor economy and the long-term sustainability of the City of Saint John and its surrounding communities with the help of partner organizations, corporate donors, and local and provincial governments.
Le Prix de la campagne de commercialisation de l’année, présenté par Fairmont Hotels & Resorts
Décerné à l’organisme ayant conçu et exécuté la campagne ou l’initiative de commercialisation touristique la plus remarquable de l’année.
Find Yourself – Newfoundland and Labrador Tourism (NL)
In Newfoundland and Labrador, there’s no such thing as an accidental tourist. Confronted by real and perceptual barriers of travel distance, time, and cost, it takes deliberate planning and effort to visit the most easterly point in North America. Still, the Find Yourself campaign has been hugely successful in positioning the province as unique and exotic. Though it launched with relatively modest goals, the campaign generated a 10% increase in interest in NL as a travel destination, an 11.2% increase in web traffic, a 7.3% increase in non-resident visitation, and an increase in tourism spending by a whopping 9.3% or $36 million.
Le Prix de l’entreprise partenaire de l’année
Décerné à une entreprise ou société qui n’est pas traditionnellement considérée comme faisant partie de l’industrie touristique, mais qui a accordé un soutien exceptionnel à des entreprises ou initiatives touristiques ou à l’industrie du tourisme en général.
Waterfront Development Corporation (Halifax, NS)
The Waterfront Development Corporation is a provincial crown corporation responsible for developing industrial lands surrounding the waterfronts in Halifax and Lunenburg, Nova Scotia. The Corporation has fostered the creation of waterfronts that drive economic opportunity, enhance tourism, provide experiences, and protect marine heritage. To date, more than $30M has been invested in support of development and maintenance of public infrastructure and amenities towards the provision of public space at the water's edge. As stewards of the most visited destinations in Nova Scotia, the WDCL stimulates tourism and provides the backdrop to attract economic activity to Nova Scotia.
Le Prix de l’événement de l’année, présenté par le Metro Toronto Convention Centre
Décerné à un événement ou festival qui témoigne des pratiques exemplaires de l’industrie dans tous les aspects de ses opérations, et qui constitue un exemple d’excellence pour les autres événements et festivals et pour l’ensemble de l’industrie touristique.
Carnaval de Québec (Québec, QC)
Le Carnaval de Québec est le plus grand carnaval d'hiver au monde, organisé annuellement dans le but de générer à Québec une activité économique, touristique, culturelle et sociale de première qualité dont les gens de la région seront fiers. Le Carnaval est donc un grand rassemblement accessible à toute la population québécoise, canadienne et internationale. L’événement s’anime pendant 17 jours et attire chaque année plus de 750 000 participants venus des quatre coins du globe.
Le Prix de l’initiative en médias sociaux de l'année, présenté par WestJet
Décerné à l’entreprise ou à l’organisme qui a conçu et exécuté l’initiative ou la campagne ou initiative de marketing en médias sociaux la plus remarquable de l’année.
48 Half Hours Contest – Newfoundland and Labrador Tourism (NL)
Newfoundland is the only destination on the continent with a unique half-hour time zone, a quirky, compelling part of this place and a metaphor for who they are as a people. On 22 June 2011, NL Tourism launched one of the biggest travel contests in the province’s history – the 48 Half Hours Contest – designed to get the whole country on Newfoundland time for one day. With a free trip to Newfoundland given away every half hour for a full day, the contest received 900,000 entries (620 per minute), NL Facebook ‘likes’ doubled (+13,000), and Twitter followers increased 14% (+350). Additionally, there were 84,000 webpage visits - 30% of which came from their primary market (Ontario).
Le Prix du tourisme durable, présenté par Parcs Canada
Décerné à un organisme qui a fait une contribution exceptionnelle à la pratique et la promotion du tourisme durable au Canada.
Nahanni River Adventures and Canadian River Expeditions (Whitehorse, YK)
Nahanni River Adventures (NRA) and Canadian River Expeditions (CRE) bring together the best guides and the best rivers to create experiences of a lifetime in Canada’s North and Alaska. Recognized by National Geographic as one of the Best Adventure Companies on Earth, NRA and CRE are also leaders in responsible tourism practices – including Leave No Trace business practices, cultural and environmental education and local community development. As well, for more than 25 years, owner/operator Neil Hartling has been an active advocate for environmental protection, including park establishment, expansion and responsible, sustainable resource use.
Le Prix de l’employé(e) de l’année, présenté par InterContinental Hotels Group
Décerné à l’employé(e) de première ligne dont le professionnalisme, le sérieux, l’attitude et la qualité du service représentent le mieux l’excellence dans l’industrie touristique.
Wilma Anderson, Guest Services Manager and Purchaser, Elmhirst’s Resort (Keene, ON)
Wilma Anderson joined Elmhirst's Resort in 1985 as a dishwasher, later moving on to Housekeeping, eventually managing the department. In 1990 Wilma was promoted to Guest Service Manager - responsible for reservations, check-in and check-out, office management and budgeting. As a single parent she struggled to balance home and work - she was able to take over a rogue department and without any formal training excel at supervision, staff motivation, budgeting and time management. Her caring attitude and willingness to provide a hug when needed has proven to be very effective. Although Wilma is not a family member she acts like one - earning respect from guests and fellow employees alike. Guest comments reaffirm this and reinforce her status as the face of the business.
Le Prix national pour le tourisme culturel
Décerné à une organisation culturelle qui a fait la preuve de son engagement envers la création et la promotion d’expériences touristiques culturelles authentiques, novatrices et enrichies pour les visiteurs, ou à une organisation touristique qui a fait la preuve de son engagement envers la culture en tant que volet clé de la promotion de la croissance touristique dans sa région.
Celtic Colours International Festival (Cape Breton Island, NS)
The internationally acclaimed, award-winning Celtic Colours International Festival takes place in culturally diverse communities all over Cape Breton Island. Celtic Colours partners with over 120 not-for-profit organizations and 1700 volunteers to present 45 concerts and nearly 250 community events, extending Cape Breton’s tourism season into late October. Learning opportunities consisting of workshops, presentations, demonstrations, lectures, and storytelling events help to share the story of our Celtic cultural history, artistry and community heritage. Visitors spend $6 million dollars annually amongst the Island’s accommodations, restaurants, attractions, artisans and shops, contributing to the sustainability of our economy and traditions.
Le Prix pour l’excellence en développement des ressources humaines, présenté par le CCRHT
Décerné à une entreprise ayant fait preuve d'engagement envers l’excellence dans ce domaine, et ayant contribué à un haut degré de satisfaction et à une expérience exceptionnelle pour les visiteurs. Le récipiendaire s'est consacré à améliorer les résultats en accordant une place importante à la formation et au développement des ressources humaines.
White Point Beach Resort (White Point, NS)
Located on Nova Scotia's South Shore just 90 minutes from Halifax, White Point is Nova Scotia’s favourite year-round, oceanfront beach vacation destination. With more than 75% of employees being emerit-certified, White Point Beach Resort is dedicated to professional development and training at various levels. They have achieved global recognition through their ISO9001:2008 Certification, which is awarded to service industries that demonstrate an exceptional commitment to training and responsible Human Resource Management. White Point provides an extensive HR program that includes student scholarships and placements, professional development, staff recognition, and support of local tourism industry initiatives.
Le Prix du citoyen corporatif de l’année de Via Rail Canada
Décerné à l'entreprise ou société touristique ayant contribué de façon exceptionnelle au développement, à la mise en place et à l'amélioration des conditions sociales au sein de leur communauté.
Le Buffet des Continents (Gatineau, Québec)
Québec’s Le Buffet des Continents works very hard to support several agencies and foundations. The Buffet donates leftovers to the Soupière de l’amitité, a local soup kitchen, feeding more than 100 people at lunch every day, and works with the Saint Vincent de Paul Society and the Red Cross to provide meals to those in need of short-term assistance. Collaboration with Operation Red Nose provides meal certificates to volunteer drivers working to eliminate drinking and driving. Le Buffet’s support extends to the Children’s Hospital of Eastern Ontario (CHEO), local sports teams, La Moisson Outaouais (a local food bank), the Relance Outaouais and Emploi Québec job program. They contribute to more than 50 other fundraising activities for various charitable causes including Centre Jellinek, the Muscular Dystrophy Association of Canada, the Fondation québécoise du cancer, the Children’s Wish Foundation, the Canadian Cancer Society, the Quebec Cystic Fibrosis Association and the Société Alzheimer de l’Outaouais.
Le Prix de l’expérience touristique de l’année
Décerné à l'entreprise ou organisme touristique ayant livré le produit, service ou expérience touristique le plus exceptionnel, qui s'appuie sur les principes fondamentaux que sont l'hospitalité et le service à la clientèle.
Village historique de Val-Jalbert (Chambord, QC)
Le Village historique de Val-Jalbert est un authentique village de compagnie qui compte une quarantaine de bâtiments d’origine. Les visiteurs peuvent découvrir comment les gens vivaient dans ce village ultra-moderne où, vingt-cinq ans cinq avant le reste du Québec, ses habitants profitaient de l’électricité et de l’eau courante. Profitez des nombreux circuits de visite, des plus classiques aux plus technos, et des activités culturelles, sportives et récréatives qui vous y attendent.